Kontakta Fleet Services

Nedan under frågor och svar har vi samlat svaren på vanliga frågeställningar från våra kunder. Hittar du ändå inte det du söker? Skriv till eller ring oss på telefon 08-634 93 60.

Kontakta oss

Ring eller skriv till oss. Vi har öppet vardagar klockan 08-17. 

Frågor och svar

Här har vi samlat svaren på de vanligaste frågeställningarna från våra kunder.

Frågor och svar

  • Beroende på var i processen du befinner dig kan du se vad nästa steg är i beställningsflödet:

    1. Inhämta affärsförslag från bilhandeln.
    2. Registrera dig i kalkylverktyget.
    3. Skapa kalkyl för att få indikation om den bil du önskat matchar er bilpolicy.
    4. Vi kontrollerar och uppdaterar data utifrån regelverk, bilpolicy och affärsförslag och återkopplar med kalkyl och kommentar utifrån utfallet.
    5. Föraren läser igenom kalkylen och godkänner eller upprättar ny förfrågan genom kalkylverktyget.
    6. Vi upprättar ett beställningsunderlag och förbereder för kommande leasingavtal.
    7. Bilansvarig kontrollerar förarens bilpolicy, kostnadsställe, profil etc. och godkänner eller avslår samt informerar om eventuella uppdateringar.
    8. Vi uppdaterar eventuella ändringar och skickar den officiella beställningen.
    9. Bilförsäljaren återkopplar med preliminärt leveransdatum och bokning av leverans.  

    Kontakta oss vid frågor 08-634 93 60.

  • Har du har ett drivmedelskort från oss kan det användas till inköp av drivmedel, olja, tvätt eller liknande. Kortet är kopplat till din bil och kan därför inte användas för inköp till ett annat fordon.

  • Om du förlorar ditt drivmedelskort är det viktigt att du spärrar det omgående. Ring till oss så hjälper vi dig med att spärra och att skicka ut ett nytt kort. 

    Spärra kort dagtid kl 08-17

    08-634 93 60

    Spärra kort kväll och helg

    Vid spärr av kort till drivmedelsbolag måste du ange ditt kortnummer:

    • Volvokort och CarPay Fleet-kort: 031-83 89 80
    • Circle K: 08-429 63 00
    • OKQ8: 08-506 811 10
    • Preem: 020-450 450
    • Shell: 08-448 88 53
  • Nej, tyvärr kan du inte det och det finns flera orsaker till att det inte går, bland annat följande:

    • Vi som leverantör måste lämna garantier på bilen till dig som köpare på grund av konsumentköplagen.
    • Priset på bilen måste vara marknadsmässigt, annars ska du som köpare förmånsbeskattas för den del av rabatten som anses vara högre än normal.
    • Enligt vår interna policy får vi inte bedriva försäljning till privatperson.

    Vi förstår om du tycker att detta innebär en försämring för dig, men kraven är dessvärre stora på denna typ av hantering och i dagsläget kan vi inte tillgodose kraven för att lösa detta.

  • Noggrann och objektiv

    Var objektiv vid bedömningen av status på bilen. Det kan finnas skador som du kanske anser som oviktiga, men som är avgörande för restvärdet. Var noggrann, se över hela bilen, glöm inte till exempel innertaket och ytorna nedanför lister och stötfångare/hölje. Grundprincipen är att bilen ska underhållas och repareras löpande under den tid som den används och återlämnas i ett skick där reparation inte är nödvändig. Det innebär att den ska skötas enligt instruktionsboken och bland annat ska stenskott repareras och repor åtgärdas vid behov. Mer info om vad som anses normalt/onormalt slitage hittar du i vår Skötselguide.

    Vem bedömer bilen?

    Bilen bedöms av vår utsedda partner när du lämnar tillbaka den. Vid återlämnandet upprättas ett testprotokoll där skador och uppskattade kostnader anges. Efter utfört test ska protokollet mejlas till vår Tradinggrupp.

    När vi har fått testprotokollet gör vi en egen kontroll och bedömning om vilka skador som anses vara onormalt slitage. Detta ligger sedan till grund för vår eventuella debitering.

    Mer om detta kan du läsa om i vår Skötselguide där du hittar information om hur du tar hand om bilen och förbereder den för återlämning.

    Vid frågor kring återlämningen är du välkommen att kontakta oss på remarketing.fleet@ziklo.com eller 08-634 93 60.

Kvinna utomhus
FÖRARGUIDE

Är du förare?

Då har du kanske många frågor kring hur det fungerar med tjänstebil, förmånsbil eller personalbil? I vår Förarguide hittar du svaren på alla frågor kring beställning, förmånsvärde, laddning, utomlandskörning, vad som händer vid en skada, hur du lämnar tillbaka bilen. Och mycket mer.

Vill du veta mer om vårt namnbyte?  

Här kan du hitta svar på frågor som du kanske har funderat över. Om du vill veta mer är du välkommen att kontakta oss.

Kvinna i utomhusmiljö

Hittade du inte det du letade efter?

Då kan du använda vår sökfunktion istället. Klicka på förstoringsglaset längst upp till höger på sidan.