Vad gäller vid service och reparation?

Viktigt!

Det är viktigt att man följer den service- och underhållsplan som tillverkaren rekommenderar, dels för att bilen ska fungera så felfritt och säkert som möjligt, men också för att garantier och försäkring ska gälla. Servar man inte bilen så faller garantin och maskinskadeförsäkringen.

Service och reparationer

När din bil behöver servas (det är när bilen talar om att det är dags för service) eller repareras så kontaktar ni en auktoriserad märkesverkstad och bokar tid. Ni behöver inte ha en bekräftelse ifrån oss för att göra detta.

Verkstaden fakturerar oss alla kostnader och referensen på fakturan ska vara ditt registreringsnummer.

Gå alltid igenom fakturan när du hämtar ut din bil så du vet vad som kommer att faktureras. Gör detta så ni är överens om huruvuda t ex en reparation ska faktureras eller gå på garantin, och  att ni är överens om kostnaden. Vi vet inte vad du och verkstaden har kommit överens om.

Vid en reparation, som inte gäller slitagedelar, så är det bra att ställa frågan till verkstan om det går på maskinskadeförsäkringen. Den gäller ofta upp till 15 000 mil. För mer information, läs under ”Försäkring och självrisk”.

Nybilsgaranti

Din bil har minst 2 års nybilsgaranti, men ibland ända upp till 8 år.

När något fel uppstår på bilen är det viktigt att ni omgående tar kontakt med auktoriserad märkesverkstad för att få felet åtgärdat inom garantitiden. Annars kommer kostnaden för reparationen att faktureras, vilket kan kosta väldigt mycket.